Z życia świetlicy - Ośrodek Pomocy Społecznej w Lipniku

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Siedziba OPS Lipnik

Z życia świetlicy

Świetlica Środowiskowa rozpoczęła swą działalność w 12.10.2020 roku.
Zorganizowana jest dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy Lipnik.
Świetlica czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 15:00 do 19:00.
Celem działalności naszej świetlicy jest zapewnienie uczniom opieki po lekcjach w bezpiecznym i miłym otoczeniu.
Staramy się stworzyć warunki do wypoczynku, relaksu, zabawy i odrabiania zadań domowych. Chcemy aby czas spędzony w świetlicy sprzyjał także rozwijaniu zainteresowań.
Dbamy o to, żeby dzieci czuły się w świetlicy dobrze i bezpiecznie, miały okazję nawiązać dobre relacje z kolegami, a także wychowawcami, a tym samym łatwiej adaptowały się w szkole.
Wdrażamy naszych uczniów do kulturalnego i higienicznego trybu życia. Dzieci uczestniczą w różnorodnych działaniach opiekuńczo- wychowawczych i edukacyjnych, zajęciach plastycznych, czytelniczych, relaksacyjnych, muzycznych, konkursach i zabawach w świetlicy oraz na świeżym powietrzu. Uczestnicząc w zajęciach, uczniowie mają okazję uczyć się przestrzegania norm i zasad współżycia społecznego, współpracy i właściwej komunikacji, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, poznać możliwości radzenia sobie z emocjami, wzmacniać zachowania pozytywne, szanować siebie i innych.
Nasza świetlica jest wyposażona w gry edukacyjne, różnorodne materiały plastyczne.


W świetlicy szkolnej organizowane są zajęcia rekreacyjne, dydaktyczne i opiekuńczo-wychowawcze takie jak:

• gry i zabawy integracyjne;
• zajęcia umuzykalniające i relaksacyjne (słuchanie muzyki, nauka piosenek);
• zajęcia plastyczne i manualne (stosowanie różnorodnych technik plastycznych);
• nauka własna, odrabianie zadań domowych;
• zajęcia czytelnicze
•korzystanie ze sprzętu audiowizualnego.


Miesięczne plany pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy środowiskowej.


PAŹDZIERNIK

I. Złota polska jesień! Poznajemy świat różnymi zmysłami (wzrok, słuch, dotyk). Jak rozpoznać jesień? - kolor (wzrok), wicher (słuch), deszcz (dotyk). Rozwiązywanie krzyżówki i rebusów i zagadek. – Spacer w poszukiwaniu jesiennych skarbów. „ Pani Jesień” – praca z darów jesieni . Zapoznanie z wierszem J. Kulmowej " Jesienna pogoda". Słuchanie muzyki Vivaldiego „Jesień” Dostrzeganie zależności między wyglądem przyrody , a porą roku – jesień. Zabawa i tworzenie ludzików z kasztanów.

II. Gry i zabawy świetlicowe wyzwalające aktywność dziecka. Rozwijanie zdolności do wysiłku intelektualnego w atmosferze współzawodnictwa, doskonalenie umiejętności szybkiego myślenia. Kształtowanie odporności emocjonalnej oraz umiejętności oczekiwania na swoją kolej.

GRUDZIEŃ

I. 21.12.2020 r. w świetlicy odbyło się spotkanie pod tytułem ,,Myśliwska Paczka’’ zorganizowane przez Polski Związek Łowiecki Zarząd Okręgowy w Tarnobrzegu. W tym dniu zostały wręczone dzieciom upominki świąteczne.

LUTY

I. Walentynki w świetlicy! Wiersze, życzenia, laurki walentynkowe Mój najlepszy przyjaciel Rozwijanie koleżeństwa i przyjaźni -„Najbardziej na świecie kocham…

II. Gry i zabawy muzyczno – ruchowe. Dzieci doskonalą umiejętności współpracy w grupie, rozwijają koncentracje uwagi i koordynacji ruchowej oraz rozwijają wyobraźnie przestrzenną.

MARZEC

I. Zgodnie z tradycją z okazji Dnia Kobiet chłopcy złożyli życzenia i wręczyli upominki. Podczas zajęć poznaliśmy bliżej postacie sławnych Polek różnych epok. Następnie rozegraliśmy turniej w tenisa stołowego , w Cybergaja oraz w różne gry planszowe.

II. Recepta na nudę- sposobów spędzania czasu wolnego. Co robię po szkole . Kształtowanie umiejętności racjonalnego wykorzystania czasu wolnego.

III. Dzień Recyklingu w świetlicy miała miejsce radosna twórczość własna z wykorzystaniem materiałów recyklingowych. Dzięki wyobraźni naszych dzieci powstały motyle i dżdżownice (może zachęcą wiosnę, by śmielej do nas przyszła?), Zabawa była przednia!

IV.W marcu jak w garncu – luźne wypowiedzi dzieci – cechy charakterystyczne marcowej pogody, jej zmienność – praca w grupach. Zwiastuny wiosny: ptaki, rośliny, zwierzęta – rozmowa kierowana. Odgrywanie scenek darmowych pod hasłem: „Spotkanie dwóch panien – Wiosny i Zimy”. Tworzenie pierwszych wiosennych kwiatów – kreatywne pomysły dzieci – praca zbiorowa.

V. Tradycje Wielkanocne! Zapoznanie z tradycjami i obrzędami wielkanocnymi (święcenie palemek, malowanie pisanek, świąteczne śniadanie) na podstawie tekstu „ Wielkanoc na wsi” Nauka piosenki pt. „ Pisanki”. Poznanie nazw jaj wielkanocnych (kraszanki, pisanki, skrobanki, malowanki, naklejanki). Prace plastyczne – wirujące pisanki i koguciki oraz kurczaki z butelek. Szukanie i czytanie ciekawostek na temat Świąt Wielkanocnych w czasopismach . Dzieci wykonywały i wysyłamy kartki świąteczne do najbliższych. Utrwalenie piosenki „ Pisanki”. Kolorowanie obrazków świątecznych, dekoracja sali. Na wielkanocnym stole. Quizy i zagadki wiosenno-wielkanocne.

Artykuły

  • Popołudnia z planszówkami

    Gry planszowe od wieków fascynują i angażują ludzi w każdym wieku. Obecnie, mimo rozwoju technologii i wzrostu popularności gier komputerowych, tego typu rozgrywki nadal są atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu przez dzieci z naszej Świetlicy, stanowią odmienne doświadczenie od wirtualnej rzeczywistości.
    Gry planszowe tworzą niezwykłą atmosferę, która sprzyja nawiązywaniu silnych więzi międzyludzkich. Wiele z nich wymaga korzystania z podstawowych umiejętności matematycznych, takich jak dodawanie, odejmowanie czy proste statystyki. Poprzez wspólne przeżywanie emocji, rywalizację i współpracę nasi podopieczni mogą lepiej poznać siebie nawzajem, odkrywać wspólne zainteresowania, budować poczucie wspólnoty. W trakcie gry gracze muszą być skoncentrowani na planszy, zasadach gry, ruchach przeciwnika. Tego typu gry nie tylko uczą lepszej komunikacji, ale także rozwijają umiejętności słuchania, wyrażania swoich emocji i myśli. Kształtują umiejętność skupienia uwagi i koncentracji przez dłuższy czas.
    Podczas rozgrywek dzieci często współpracują, negocjują, podejmują decyzje i rozwiązują problemy. Gracze muszą także analizować sytuację, przewidywać skutki swoich działań, planować posunięcia, by osiągnąć sukces. W bliższej i dalszej perspektywie mogą wykorzystywać te umiejętności w życiu codziennym, relacjach społecznych.
    W naszej Świetlicy dzieci mają do dyspozycji szeroki wybór planszówek dostosowanych do ich wieku. Poza prostymi grami typu „Grzybobranie”, „Chińczyk” chętnie sięgają również po „Monopoly Tatry” oraz szachy i warcaby. Zdobywają informacje na różne tematy, zgłębiając wiedzę z gier osadzonych w tematyce historycznej, naukowej i artystycznej. W skupieniu układają puzzle, tworzą obrazy z układanek wspomagających motorykę. Wykazują się ogromnym skupieniem podczas rozgrywek w „Memory” i „Piotrusia” . Na swej atrakcyjności dla starczych uczestników nie tracą „Kółko i krzyżyk” oraz „Państwa, miasta”. Najmłodsi często sięgają po bierki oraz opartą na podobnych zasadach grę „Małpki”.
    Regularna gra w gry planszowe może być nie tylko rozrywką, ale także skutecznym narzędziem do rozwijania umiejętności myślenia i strategii. Stanowi doskonały relaks i odprężenie po intensywnym dniu w szkole, sprzyja odpoczynkowi i rozluźnieniu.

    Czytaj Więcej o: Popołudnia z planszówkami
  • Bal karnawałowy

    Karnawał to czas, na który czekają najmłodsi. To moment, kiedy można przebierać się do woli! Zabawy karnawałowe dla dzieci to, przede wszystkim, możliwość przeistaczania się w inne osoby.
    W dniu 21 lutego 2025 r. w naszej świetlicy odbył się bal karnawałowy.
    W tym dniu dzieci przeniosły się do KRAINY BAJEK. Już od popołudnia w świetlicy pojawiały się kolorowe postacie. Dzieci przebrane były za bohaterów znanych bajek, w salach świetlicy można było spotkać wróżki, księżniczki, kotki, biedronki, żaby, delikatne motylki, rycerzy, i wiele innych. Nie sposób zliczyć i wymienić te wszystkie postacie. Rozpoznać dzieci było bardzo trudno. Wystrój sali wprowadził w radosny nastrój oraz zachęcał wszystkich do wesołej zabawy. Dzieci miały możliwość pozowania do zdjęcia grupowego oraz zdjęć indywidualnych.
    Kiedy pojawiły się pierwsze rytmy wesołej muzyki, to wszyscy z wielką ochotą rozpoczęli pląsy i tańce. Dzieci bawiły się znakomicie. Były „tańce – łamańce”, „pociąg”, „kaczuchy” . Jednym słowem zabawa na 102!!!. Wielką atrakcją dla dzieci podczas balu były zabawy z kolorowymi balonami i liczne konkursy, w których wszyscy wzięli bardzo chętnie udział. Zabawy, humoru i radości było co niemiara. Na koniec odbył się pokaz mody, podczas którego każde dziecko mogło zaprezentować swój strój.
    Na sali w trakcie pląsów zrobiło się kolorowo; wszyscy bawili się wesoło, uśmiech nie znikał z twarzy mimo chwilowego zmęczenia. W trakcie zabawy został także rozstrzygniętykonkurs na najciekawszy strój karnawałowy. Zwycięscy wręczono berło.
    Do domu dzieci wracały z balonami, we wspaniałych humorach, dzieląc się z rodzicami swoimi przeżyciami.
    Wspólna zabawa przyniosła nam wiele radości. Szkoda, że następny bal dopiero za rok.

     

    Czytaj Więcej o: Bal karnawałowy
  • Zimowe popołudnia

    Grudzień to miesiąc bardzo radosny głównie dla dzieci – wizyta świętego Mikołaja, przygotowania przedświąteczne, Wigilia, prezenty pod choinką.
    W naszej świetlicy już pod koniec listopada rozpoczęliśmy przygotowania do ostatniego miesiąca 2024 roku – dzieci wykonywały ozdoby świąteczne.
    W ruch poszyły: papier kolorowy, nożyczki, klej, kredki, farby i …wyobraźnia.

    Czytaj Więcej o: Zimowe popołudnia